Uutiset

Fatbike ja kaikki irti pyörästä

    Jaa
16.02.2015

Fatbike eli leveärenkainen maastopyörä on löytänyt sijansa myös suomalaisten harrastajien keskuudessa parin viime vuoden aikana. Tämä leveärenkainen traktori-pyörä, niin kuin toisinaan muiden ulkoilijoiden suusta kuulee, on oiva peli talvipoluille ja lumisille pyöräteille. Myös kaikenlaisessa muussakin pehmeämmässä maastossa tämä monsteri on kuin kotonaan. Talvella arkipyöränä se on myös löytänyt paikkansa huonosti auratuilla pyöräteillä.

Fatbikeä löytyy nykyään monelta valmistajalta montaa eri mallia. Meillä ylivoimaisesti suosituin on ollut Specializedin Fatboy. Fatboyden perus speksejä ovat 4,6 tuumaa leveä rengas, 2x10 voimansiirto (Pro mallissa 1x11) ja XC trail tyylinen ajoasento. Fatboyta saa neljää eri mallia, joissa osasarjat ja valmistusmateriaalit vaihtelevat.

Kaikille ei välttämättä laajasta valikoimasta huolimatta löydy juuri sitä mieluista yhdistelmää tai pyörään halutaan syystä tai toisesta joitain muutoksia. Tässä malliksi pari Fatboyta, jotka customoitiin asiakkaille.


Specialized Fatboy Expert L-koko

Ongelmana paksukaisessa oli ajoasento, joka oli tulevalle kuskille vähän turhankin aggressiivinen. Lisäksi pyörään haluttiin 'järkeviä' hifistelyitä unohtamatta ulkonäköä.

img_20150207_133314.jpg

Ajoasento saatiin kohdalleen muutaman sentin nousulla varustetulla tangolla, joka vielä kavennettiin 68cm hujakoille. Tämän jälkeen siirryttiin hifistelyihin. Pyörään päätettiin muuttaa 1x10 voimansiirto, jolla saatiin keveyttä ja yksinkertaisuutta. Muutos toteuttettiin Race Facen punaisella 30t narrow-wide rattaalla. Takapakan annettiin olla alkuperäinen, mutta mikäli välitykset tuntuvat loppuvan käytössä on mahdollista laittaa e13 Extended Range cog - 42t lisäratas taakse.

img_20150207_133245.jpg

Merkittävä muutos ajotuntumaan saatiin muuttamalla renkaat tubelesseiksi eli ottamalla sisärenkaat pois. Sisärenkaiden paino on n. 550g/kpl, joten tällä muutoksella painoa saatiin pois vajaa kilo ja vielä parhaasta mahdollisesta paikasta.

Näillä muutoksilla pyörän paino ajovarustuksessa heilahti 13,5kg:an ja ajotuntuma muuttui herkemmäksi ja paremmaksi. Toistaikseksi nämä muutokset riittivät, mutta päätettiin katsella myöhemmin lisää, jos löytyy joitain järkeviä ja mielekkäitä muutoksia.

img_20150202_202814.jpg


Specialized Fatboy M-koko


Tässä Fatboyssa pyörä saatiin natsaamaan kuskille kaventamalla tankoa ja vaihtamalla eri satula. Satulaa valittaessa huomioitiin myös lopullista tavoitetta eli keventää pyörää ja satulaksi valikoitui Specializedin Romin EVO. Ei kuitenkaan nähty mielekkääksi laittaa huippu kevyttä hiilikuitu satulaa vaan Cr-Mo kiskoinen versio.

Tämän jälkeen siirryttiin hifistelyihin. Tähän yksilöön tehtiin samat muutokset kuin Expert malliin. Eturattaaksi valittiin sinisen värinen ratas, joka sopi paremmin pyörän väreihin, ja renkaiden muuttamisessa tubelesseiksi oli tärkeää saada näkymään sopiva väri rei'itetystä vannekehästä. Asiakkaan toivomista väreistä täksi väriksi valikoitui oranssi.

img_20150207_133449.jpg

Näillä muutoksilla pyörä painoi ajovarustuksessa 13,4kg. Projekti jatkuu vielä ohjaustangon, satulaputken ja mahdollisesti stemmin vaihdolla, jolloin puntarin pitäisi jäädä 12:lla alkavaan lukuun punnittaessa ilman polkimia ja ylimääräisi härpäkkeitä.

22.11.2016Käytetyt pyörät lisätty sivuille!
02.04.2015Special Bike Rahoitus
16.02.2015Fatbike ja kaikki irti pyörästä
14.01.2013Liikukko Nää? 2013
16.11.2012Sivut päivittyvät
04.11.2012Specialized 2013 mallisto
23.10.2012Uudet pyörämallit
19.10.2012X-on tapahtuma Ouluhallissa
04.04.2012Etsimme uutta työntekijää
01.04.2012Classic Biket esittelyssä

Siirry arkistoon »